Tuvākās sistēmisko sakārtojumu darbnīcas maijā
Sistēmisko sakārtojumu
darbnīca ir vieta un laiks, kad vari drošā vidē risināt savus aktuālos
jautājumus:
- grūtības
attiecībās ar bērniem, esošajiem vai bijušajiem partneriem, vecākiem;
- problēmas profesionālajā sfērā - pārmaiņas, konflikti, nespēja definēt vai sasniegt mērķus;
- neviennozīmīgas
attiecības ar naudu un labklājību,
- veselības jautājumi
u.c.
Sistēmiskie sakārtojumi Pasaulē tiek iedalīti pie īstermiņa terapijas metodēm, ar kuru palīdzību iespējams mainīt priekšstatu par sevi, savu vietu un lomu sistēmā, gan atrisināt dažādus attiecību samezglojumus, konfliktus.
Šī ir iespēja uz savu aktuālo situāciju paskatīties no malas un nonākt pie jaunām atziņām un risinājumiem. Darbnīcas gaitā veiksim vismaz divus sakārtojumus.Darbnīcu vada Santa Leiboviča- sistēmkonsultante, koučs, transpersonālās psihoterapijas speciālists apmācībā. Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko sakārtojumu vadīšanā.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
Dalība: 35 eur +PVN
Norises vieta Jelgavā, precizaka info pēc pieteikšanās epastā: [email protected].
Norises laiks: no plkst.17:30-21:00.
Mātes līnija - Sistēmiskie sakārtojumi un aromapsiholoģija. Pilnas dienas seminārs Rīgā.
- Ar īpaši izvēlētām ēteriskajām eļļām dosimies sajūtu ceļojumā;
- Darbosimies ar dzimtas sieviešu līniju caur individuāli radītiem zīmējumiem;
- Veiksim vismaz divus sistēmiskos sakārtojumus.
- Ja izjūti iepriekšējo paaudžu stāstu ietekmi uz savu dzīvi (piem., tajā, kā veidojas attiecības, ievirzās dzīves scenārijs, kāda ir Tava veselība);
- Tev ir pazīstama nedrošības, trauksmes sajūta un šķiet ka jātiek galā ar visu pašai,
- Ja esi piedzīvojusi vai joprojām piedzīvo sarežģītas attiecības ar mammu, mammas mammu.
- Ja Tev ir patiesa interese noskaidrot iepriekšējo paaudžu likteņu ietekmi uz savu dzīvi.
Semināru vadīs:
Santa Leiboviča - sistēmkonsultante, koučs, transpersonālās psihoterapijas speciālists apmācībā. Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko sakārtojumu vadīšanā. Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
Dalības nosacījumi:
Lai piedalītos seminārā, nav nepieciešamas iepriekšējas zināšanas. Vajadzīgo informāciju pastāstīsim uz vietas, darba procesā.
Dalības maksa semināra 150 EUR.
Agrā putniņa cena piesakoties līdz 30.aprīlim un 2.maija vebināra dalībniekiem - 130 EUR,
Pieteikums tiek reģistrēts pēc 30 EUR avansa iemaksas. Reģistrācijas maksa netiek atgriezta, bet var tikt novirzīta citam dalībniekam. Maksimālais dalībnieku skaits seminārā- 8 dalībnieki.
https://forms.gle/vqBvtSxEJymo1iCh6
Mātes līnija sistēmiskā skatījumā. Online bezmaksas vebinārs 02.05.2024.
Kā attiecības un notikumi iepriekšējo paaudžu sieviešu dzīvē spēj ietekmēt Tavu dzīvi un labbūtību?
Kas ir sistēmiskie sakārtojumi un ko ar to palīdzību iespējams atklāt un mainīt?
https://forms.gle/cADeufvibtaHciMf9
Kopš 2024.gada marta tiekamies Jelgavā un online!
Kad ir vērts atnākt?
📍Ja jūties iesprūdusi/iesprūdis šī brīža situācijā -attiecībās vai darbā;
📍 Ja nevari par sevi pateikt: es jūtos, ka esmu savā īstajā vietā. Vienlaicīgi arī grūti saprast, kur gribētos būt;
📍Ja ir kādi notikumi, attiecību scenāriji, kas dzīvē atkārtojas. Vai sajūta, ka ej it kā pa apli;
📍Ja ir sajūta, ka kaut kādā ziņā nes smagu emocionālu nastu, no kuras pienācis laiks atbrīvoties;
📍Kad gribas pamatīgas pārmaiņas tajā, kā ikdienā jūties -vēlies vairāk sevis pieņemšanas, viegluma un prieka;
📍Kad gribas beidzot "sakārtot attiecības" ar sevi un citiem.
Individuālās konsultācijas laiks- 1.5 stunda.
Kādas pieejas izmantoju:
🔘Sistēmiskais koučings un sistēmiskie sakārtojumi pēc B.Helingera- skata klientu kā daļu no sistēmas (ģimene, organizācija) un kādas saiknes ir apgrūtinātas, jeb samezglotas, kas ietekmē to kā klients jūtās un palīdz tos atšķetināt. Atklāj sistēmisko likumu ietekmi uz klientu- balanss, piederība, kārtība.
🔘Transpersonālā psiholoģija/psihoterapija- skatās uz cilvēku kā uz kaut ko vairāk kā indivīdu no piedzimšanas līdz nomiršanai. Kas nozīmē, ka atklājam arī garīguma un eksistenciālus jautājumus.
✅️Šī darba galvenais mērķis ir atbalstīt Tevi ceļā uz lielāku veselumu un nonākšanu savā vietā sistēmā (ģimenē, darbā), atmetot gadiem nestos smagumus.
❗️Kam nav piemērots šis darbs?
Cilvēkiem, kas gaida vieglu un ātru rezultātu, vai nejūt nepieciešamību iet dziļos iekšējos, dziedinošos procesos.
✅️ Cik bieži jānāk uz sesijām? Iekšējā transformācija notiek katram savā tempā. Kādam iespējams pietiek ar dažām sesijām, citam nepieciešams darbs pusgada, gada garumā.
Figūriņas, metaforiskās kārtis, zīmēšana un elpošana šobrīd ir mani iemīļotākie palīgi šajā darbā. Katram tiek piemeklēti atbilstošākā pieeja, tomēr galvenais savas dzīves autors un mainītājs paliec Tu pats/-i. Es esmu atbalsts un pavadonis, dažreiz "kūdītājs" (labā nozīmē) un izaicinātājs Tavā pārmaiņu ceļā.
💫 Lai noskaidrotu, vai šis darbs Tev būtu piemērots, droši uzraksti man, pārrunāsim.
Mazie veiksmīgu attiecību noslēpumi no Berta Helingera
No 29.septembra sistēmisko sakārtojumu vakari Rīgā
- grūtības attiecībās ar bērniem, esošajiem vai bijušajiem partneriem, vecākiem;
- problēmas profesionālajā sfērā - pārmaiņas, konflikti, nespēja definēt vai sasniegt mērķus;
- neviennozīmīgas attiecības ar naudu un labklājību,
- veselības jautājumi u.c.
***
Darbnīcu vada Santa Leiboviča- sistēmkonsultante, koučs, transpersonālās psihoterapijas speciālists apmācībā. Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko sakārtojumu vadīšanā.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
***
Dalība: 35 eur +PVN
Sistēmisko sakārtojumu darbnīcu datumi 2023.gada rudens/ziema:
oktobrī: 23.,27.oktobris; novembrī: 10., 24.novembris, decembrī: 8., 22.decembris
Galvenie riski un grūtības veidojot salikto ģimeni
Palielinoties vecumam, kurā partneri stājas laulībā un arvien pieaugot šķirto laulību skaitam ir dabīgi, ka ir palielinājies arī to ģimeņu skaits, ko varam dēvēt par saliktajām ģimenēm – ģimenēm, kurās aug bērni no partnera iepriekšējām attiecībām. Šodien arvien retāk ģimene dzīvo pēc tradicionālā modeļa, kad vienā laulībā piedzimuši bērni aug kopā un vecāki paliek kopā līdz sirmam vecumam. Uz šo brīdi varētu būt, ka katra ceturtā Latvijas ģimene ir saliktā ģimene.
Kādēļ veidot salikto ģimeni varētu uzskatīt par drosmīgu soli? Jo partneriem nākas saskarties ar ļoti daudz izaicinājumiem, kas nepārtraukti pārbauda viņu vēlmi palikt kopā. Neskatoties uz to, ka parasti šīs attiecības tiek veidotas uz daudz racionālākiem pamatiem kā pirmās attiecības, kad šķiet, ka galvenais ir mīlestība un pārējais atrisināsies dabīgi, pastāv ļoti liela iespēja ka šīs attiecības var neizdoties dēļ gūzmas citu grūtību ar ko šīs ģimenes sastopas. Un diemžēl, pagaidām sabiedrībā šī tēma nav īpaši aktualizēta un apzināta, kas nozīmē, ka daudzi pāri, veidojot salikto ģimeni vadās no tradicionālajiem padomiem ģimenes veidošanā un domā, ka problēmas ar kurām viņi saskaras ir unikālas. Kaut liela daļa problēmu rodas no pašas saliktās ģimenes “arhitektūras”, jeb uzbūves, un ir normālas. Iespējams tas arī ir iemesls, kādēļ partneri saliktajās ģimenēs savas attiecību grūtības mēģina risināt paši un mazāk vēršas pēc kvalificētas palīdzības, jo kaut kur klusībā katram šķiet, ka ar mani pašu kaut kas nav kārtībā, ja kuru jau reizi netieku galā ar savām attiecībām.
Pavisam īsumā ieskicējot, kas ir galvenie riski vai grūtības ar kurām saskaras saliktās ģimenes:
- Nestabils pamats. Diemžēl kā cilvēkiem mums ir raksturīgi pēc neizdošanās iepriekšējas attiecībās, lai izvairītos no potenciālām sirdssāpēm nākotnē, būt piesardzīgākiem jaunajās attiecībās, tas nozīmē, ka ar jauno partneri tiek ievērota zināma emocionālā distance. Nereti ir vajadzīgs ilgāks laiks, lai veidotos uzticēšanās un dziļa emocionālā saikne ar jauno partneri un viņa bērniem, kas arī ir nepieciešamais stabilais pamats. Un apstākļi bieži vien ir apgrūtinoši, jo šo emocionālo saikni stiprina laiks divatā, savukārt saliktajā ģimenē šī laika ir maz, jo partneri jau attiecību sākumā nonāk bērnu un ģimenes jautājumu risināšanas jūklī.
- Iepriekšējo attiecību bagāža un paplašinātās ģimenes robežas. Bērniem vecāka jaunais partneris ir kā atgādinājums par iepriekšējo zaudējumu. Bērna dabīga vēlme ir redzēt savus vecākus kopā, tādēļ ne vienmēr tie priecājas par vecāka jauno partneri. Dažkārt bērni var atklāti uzvesties kā jaunās ģimenes sabotieri. Bez tam, tik pat neskaidras ir jaunās ģimenes robežas. Kurš pieder mūsu ģimenei un kurš tiek izslēgts? Attiecības ar bijušajiem partneriem, bērna otro vecāku, vecvecākiem ieņem nozīmīgu lomu pat tad, ja virspusēji šķiet ka tās nekādi jauno ģimeni neietekmē.
- Savstarpējo attiecību mudžeklis: Saliktajā ģimenē ir daudz dažādu attiecību starp paplašinātās ģimenes locekļiem. Kādas no šīm attiecībām ir vienkāršākas un kādas ir pagalam sarežģītas. Visbiežāk sarežģītas attiecības veidojas starp partneri un otra partnera bērnu, jo ir neskaidrības lomās un robežās (piem., kad bērns ar rīcību vai burtiski saka: “Es to nedarīšu, jo Tu man neesi tētis/mamma”), kas bieži izvēršas tālāk konfliktos jau starp partneriem par visatļautību un disciplīnu, un, partneri nereti nonāk situācijā, kad izveidojas divas nometnes – es un mani bērni pret Tevi un taviem bērniem. Tāpat nereti sarežģītas attiecības veidojas starp partneru bērniem, jo atšķirībā no pieaugušajiem viņi bieži vien jūtas, ka nav izvēlējušies būt kopā.
- Laika menedžments un loģistika. Daudz stresa rada nepieciešamība nepārtraukti saskaņot dažādus notikumus un plānus ne tikai iekšēji ģimenē, bet paplašinātajā ģimenē. Partneri un bērni ir pakļauti nebeidzamiem loģistikas sarežģījumiem, jo saskaras ar situācijām, kad jāieplāno laiks ar kopā nedzīvojošo vecāku un bijušā partnera vecākiem, jāplāno uz kādiem pulciņiem nodarbēm bērni tiks vesti un kurš kurā laikā bērnus izņem, kurās brīvdienās kur bērni atrodas u.t.t.
Katra saliktā ģimene ir absolūti unikāla un nav vienas universālas formulas tajā, ko darot iespējams minētās grūtības pārvarēt. Tomēr pirmais solis ir apzināties savu situāciju un nosaukt vārdā galvenos izaicinājumus. Laicīgi tos sākt risināt, negaidot kamēr konflikti un nesaprašanās ir samilzuši un starp partneriem izveidojusies plaisa. Saliktajā ģimenē jāapzinās, ka emocionāli tuvas attiecības prasa daudz ilgāku laiku, tāpat kā jaunu tradīciju un kopīga konteksta un “Mēs” sajūtas veidošana. Dzīve saliktajā ģimenē ir nepārtraukts partneru darbs pie pašizaugsmes un savstarpējās komunikācijas prasmēm.
Jāsaka arī, ka bez visiem izaicinājumiem, saliktajā ģimenē ir arī daudz ieguvumu un bonusu- bonusa mammas, tēti, bonusa vecvecāki. Caur mācīšanos veidot apzinātas attiecības, partneri iegūst iespēju augt kā personības un, iespējams, pāraugt iepriekš dzimtā un savā biogrāfijā esošos attiecību musturus. Un viens no manuprāt būtiskākajiem ieguvumiem ir tas, ka bērni mācās no mums kā veidot attiecības. Un ja mums tas izdodas, vēlāk dzīvē viņiem ir iespēja izvēlēties kādus attiecību modeļus atkārtot.
Manas dzimtas resursi. Sistēmisko sakārtojumu darbnīca 30.aprīlī
Šajā sistēmisko sakārtojumu darbnīcā fokusēsimies uz tiem resursiem, ko mums atstājušas iepriekšējās paaudzes un kurus esam ieguvuši savas dzīves laikā, lai uzplauktu kopā ar pavasari un dzīvotu pilnīgāku, priecīgāku un laimīgāku dzīvi.
Dzīves kvalitāte vislielākā mērā atkarīga no tā cik labas ir attiecības ar Tev svarīgiem cilvēkiem. Dēļ tā, ka attiecības ar otru ievaino visdziļāk, mēs nereti uzbūvējam ap sevi neredzamu mūri un noslēdzam savu sirdi. Noslēdzot sirdi ciešanām, tā tiek aizvērta arī priekam un mīlestības plūsmai. Un šī pieredze tiek nodota no paaudzes uz paaudzi. Un tad var šķist, ka dzīvē nepārtraukti problēmu vairāk kā laimes, viegluma un prieka.
Pilnas dienas sistēmisko sakārtojumu darbnīcā piedāvāšu gan mazās prakses un darbu ar metaforiskām kārtīm, gan veiksim sakārtojumus. Dienas laikā plānoti līdz pieciem sakārtojumiem. Dalībniekiem nav obligāti jāliek savs sakārtojums, var piedalīties arī kā aizvietotājs/vērotājs. Iepriekšējās zināšanas vai pieredze ar sistēmisko sakārtojumu metodi nav obligāta. Viss tiks izskaidrots uz vietas.
***
Darbnīcu vadu es, Santa Leiboviča- sistēmkonsultante, PCC līmeņa koučs, transpersonālās psihoterapijas specialists apmācībā. Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko sakārtojumu vadīšanā.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvu Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
Dalība dienas seminārā + tējas/kafijas pauzes: 70 eur +PVN
Reģistrējies šeit: https://forms.gle/1HxeP4X9sHQoaJnb6
Norises vieta: Aleksandra Čaka 91-6, Rīgā, Idarto telpās.
Norises laiks: Svētdien, 2023.gada 30.aprīlis no plkst.10.00-18.00.
Uzdevumi ko saņemam piedzimstot
Pirmajā brīdī var šķist, kāda gan tam nozīme? Tomēr, šis svarīgais posms, kurš slēpjas dziļi Tavā zemapziņā, lielā mērā nosaka Tavus dziļākos pārdzīvojumus, izaicinājumus, dzīves izvēles, tieksmes, un, virzību, kur aiztek Tava dzīvības enerģija. To kā izjūti, vai kā vispār "nejūti sevi".
Kāda kliente, kuras pieprasījums bija šāds- nav dzīvē nekam enerģijas, jūtos pa pusei mirusi, nezinu ko vispār dzīvē gribu, dziļākā darbā nonāca pie atziņas par savu ciešo saikni ar mirušo brālīti. Kā aizvietotājs vecāku zaudējumam, kliente tika ieņemta dažus mēnešus pēc medicīnisku apsvērumu dēļ abortēta bērna. Šie ir tikai daži mazi piemēri. Varianti var būt dažādi.
Šeit daži jautājumi, kurus pārdomājot iespējams nonāksi tuvākā saiknē ar savu pirmsākumu:
- Kam Tava ieņemšana bija risinājums? Vai kādas problēmas tika risinātas?
- Kas mainījās ar Tavu ienākšanu? Kādu "cenu" par to "maksāja" mamma, tētis?
- Tava ieņemšana sākās ar vārdu "Jā" vai ar vārdu "Nē". Kam tika pateikts "jā" un kam "nē"?
- Kurš lielākā mērā vēlējās, lai Tu rastos? Kurš nevēlējās?
- Kādas bija mammas un tēta pamatdinamikas uz to brīdi, kad tiki ieņemts/-a (nozīmīgākie notikumi/pārdzīvojumi)?
- Kas ir Tavi dzīves uzdevumi, ko nepārtraukti risini? Individuālā līmenī (piem., nespēja izveidot partnerattiecības) un sistēmas līmenī (piem. organizācijā kurā strādāju, nepārtraukti nonāku vidutāja lomā)?
Kā Tu izjūti, vai Tavā rašanās laikā esi saņēmis kādu uzdevumu? Un kā tas ietekmē Tavu dzīvi?
Ģimenes noslēpumi
Kas ir ģimenes noslēpums?
Kādēļ ģimenes noslēpumi rodas un ko ietekmē?
Kā atpazīst noslēpumu klātesamību ģimenes sistēmā?
Kā var palīdzēt sistēmiskais darbs, sakārtojumi?
Sistēmisko sakārtojumu darbnīca 19.martā
Pilnas dienas sistēmisko sakārtojumu darbnīca, kuras laikā iespējams risināt savus aktuālos jautājumus:
- grūtības attiecībās ar esošajiem vai bijušajiem partneriem;
- grūtības attiecībās ar bērniem un vecākiem;
- grūtības saliktajās ģimenē (ģimenēs, kur aug bērni no iepriekšējām attiecībām);
- neviennozīmīgas attiecības ar naudu un labklājību,
- veselības jautājumi u.c.
Sistēmiskie sakārtojumi ir darbs grupā ar iespēju paskatīties no malas un nonākt pie jaunām atziņām par savu aktuālo dzīves situāciju. Darbnīcas gaitā tiks piedāvāts gan kāds praktisks vingrinājums, gan veiksim individuālos darbus- sakārtojumus.
Dienas laikā plānoti līdz pieciem sakārtojumiem. Dalībniekiem nav obligāti jāliek savs sakārtojums, var piedalīties arī kā aizvietotājs/vērotājs. Iepriekšējās zināšanas vai pieredze ar sistēmisko sakārtojumu metodi nav obligāta. Viss tiks izskaidrots uz vietas.
***
Darbnīcu vada Santa Leiboviča- sistēmkonsultante, PCC līmeņa koučs (ICF), transpersonālās psihoterapijas specialists apmācībā. Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko sakārtojumu vadīšanā.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
Dalība dienas seminārā + tējas/kafijas pauzes: 55 eur +PVN
Reģistrējies šeit: https://forms.gle/ozPXDhcJ8gWnzgiQ9
Norises vieta: Aleksandra Čaka 91-6, Rīgā, Idarto telpās.
Norises laiks: Svētdien, 2023.gada 19.marts no plkst.10.00-18.00.
Ko māca simptoms? Sistēmisko sakārtojumu darbnīca 26.februārī
Aicinu uz pilnas dienas sistēmisko sakārtojumu darbnīcu, kuras laikā īpašu vērību pievērsīsim dzīves situācijām, kad ķermenis ar simptomu palīdzību signalizē par kādu risināmu problēmu vai traumu.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
Dalība dienas seminārā + tējas/kafijas pauzes: 55 eur +PVN
Norises vieta:
Aleksandra Čaka 91-6, Rīgā.
Norises laiks:
Svētdien, 2023.gada 26.februāris no plkst.10.00-18.00.
Sistēmisko sakārtojumu darbnīca 27.novembrī
Pilnas dienas sistēmisko sakārtojumu darbnīca, kuras laikā
iespējams risināt savus aktuālos jautājumus:
- grūtības attiecībās ar esošajiem vai bijušajiem partneriem;
- grūtības attiecībās ar bērniem un vecākiem;
- grūtības saliktajās ģimenē (ģimenēs, kur aug bērni no iepriekšējām
attiecībām);
- neviennozīmīgas attiecības ar naudu un labklājību,
- veselības jautājumi u.c.
Sistēmiskie sakārtojumi ir darbs grupā ar iespēju
paskatīties no malas un nonākt pie jaunām atziņām par savu aktuālo dzīves situāciju.
Darbnīcas gaitā tiks piedāvāts gan kāds praktisks vingrinājums, gan veiksim
individuālos darbus- sakārtojumus.
Dienas laikā plānoti līdz pieciem sakārtojumiem. Dalībniekiem nav obligāti
jāliek savs sakārtojums, var piedalīties arī kā aizvietotājs/vērotājs.
Iepriekšējās zināšanas vai pieredze ar sistēmisko sakārtojumu metodi nav
obligāta. Viss tiks izskaidrots uz vietas.
***
Darbnīcu vada Santa Leiboviča- sistēmkonsultante, PCC līmeņa koučs (ICF).
Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko
sakārtojumu vadīšanā.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un
konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar
Nīderlandes Helingera institūtu.
Dalība dienas seminārā + tējas/kafijas pauzes: 55 eur +PVN
Reģistrējies šeit: https://forms.gle/nvMu7H5stnYf4KeVA
Norises vieta:
Aleksandra Čaka 91-6, Rīgā, Idarto telpās.
Norises laiks:
Svētdien, 2021.gada 27.novembris no plkst.10.00-18.00.
Sistēmisko sakārtojumu darbnīca 30.aprīlī
- grūtības attiecībās ar bērniem, esošajiem vai bijušajiem partneriem, vecākiem;
- problēmas profesionālajā sfērā - pārmaiņas, konflikti, nespēja definēt vai sasniegt mērķus;
- neviennozīmīgas attiecības ar naudu un labklājību,
- veselības jautājumi u.c.
Vairāk par sakārtojumu metodi lasīt:
http://www.brivibabut.lv/pakalpo.../sistemiskie-sakartojumi/
***
Darbnīcu vada Santa Leiboviča- sistēmkonsultante, PCC līmeņa koučs (ICF). Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko sakārtojumu vadīšanā.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
Reģistrējies šeit: https://ej.uz/Sakartojumi_aprilii
Detalizētāka info par drošības pasākumiem un to kā atrast norises vietu, pēc pieteikšanās.
Sistēmisko sakārtojumu darbnīca 23.janvārī
- grūtības attiecībās ar bērniem, esošajiem vai bijušajiem partneriem, vecākiem;
- problēmas profesionālajā sfērā - pārmaiņas, konflikti, nespēja definēt vai sasniegt mērķus;
- neviennozīmīgas attiecības ar naudu un labklājību,
- veselības jautājumi u.c.
***
Darbnīcu vadīšu es, Santa Leiboviča- sistēmkonsultante, PCC līmeņa koučs (ICF). Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko sakārtojumu vadīšanā.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
Reģistrējies šeit: https://forms.gle/BFgJMqyHBJmQfees6
Detalizētāka info par drošības pasākumiem un to kā atrast norises vietu, pēc pieteikšanās.
Par īstajiem mērķiem Jaunajā gadā
Kādreiz svēti ticēju, ka gadu nevar uzsākt, ja neesmu nākamajam gadam uzstādījusi konkrētus mērķus, konkrētas apņemšanās. Es neaicināšu Tevi uzstādīt ambiciozus mērķus nākamajam gadam. Tas ir forši, ja Tevi tas iedvesmo un dod motivāciju. Man, personīgi, šis periods ir pāri. Un nevis tāpēc, ka es būtu maz mērķu dzīvē sasniegusi. Varbūt tieši tāpēc, ka sasniegto ir daudz. Un ne vienmēr tie ir nesuši cerēto prieku un gandarījumu. Kā rezultātā esmu sapratusi- īstie, autentiskie mērķi ir stabili, viņi nāk no mūsu būtības un ir ierakstīti mūsu dzīves ceļā. Tiem vienkārši ir jāļaujas, jāļauj viņiem uzrunāt sevi, jāiemācās ar viņiem sarunāties. Īstie mērķi ir mierīgi, tos nevar nokavēt, to sasniegšanā nav izmisuma vai neprātīgas steigas. Tie piepilda, nevis iztukšo. Tos baudi jau ceļā, nevis gaidi baudu ceļa galā. Tādos mērķos Tavs ķermenis, prāts un dvēsele iet roku rokā.
Man nav īsto mērķu atklāšanas formulas, jo tie atnāk tiem, kas ir kontaktā ar sevi un Dzīvi (tā ir pieaugošā enerģija). Es tikai varu Tev pastāstīt, ko esmu pamanījusi, kādi mērķi iztukšo (atņem enerģiju, samazina- tātad ir zināmā kontaktā ar Nāvi (par to liecina psihosomatika, slimības)):
- Tie, kurus sasniedzam priekš citiem (piem., pabeidzam augstskolu, vai strādājam tādā darbā, lai būtu labi saviem vecākiem, lai piepildītu viņu programmas, lai piederētu kādam noteiktam sociālam slānim vai cilvēku kopai, vai piem. būvējam māju saviem bērniem, u.c.);
- Kas ir uzspiesti no ārpuses (piem., darbā jums var tikt izvirzīti mērķi, kas jāsasniedz, bet nav saprotama to jēga, izņemot to, ka īpašnieks grib nopelnīt);
- Mērķi, kuri ir ar nosacījumiem, “ja… tad... “ - ja man būs māja, tad man būs laimīga ģimene, ja man būs attiecības, es būšu laimīga, ja man būs bērns, es būšu izdevusies, ja man būs nauda…u.t.t..
Ja mērķa uzstādīšanas pamatā ir pozīcija, kad es sasniegšu, tad būs… visbiežāk to sasniedzot sekos tukšuma sajūta. Iztērētais resurss uz tā sasniegšanu būs lielāks nekā gandarījums par tā sasniegšanu.
Īstie
mērķi vienkārši atnāk. Tos nevar izdomāt ar prātu, jo prāts balstās uz pagātnes
pieredzi kurai iespējams nav nekāda sakara ar to, kas notiek/notiks nākotnē
(vai varēji paredzēt vispasaules vīrusu un kā tas ietekmēs Tavu dzīvi?).
Īstie mērķi parasti ir kontaktā ar kaut ko lielāku, ar Tavas dzīves jēgu un uzdevumu. Tādus mērķus ir “kaifīgi” sasniegt, jo būtiskāk par sasniegšanu un galamērķi kļūst pats ceļš. Tie atbilst Tavai būtībai un Tev nav jāizliekas par kādu citu, kas Tu neesi.
To
arī novēlu no sirds Tev Jaunajā gadā, atklāt un būt kontaktā ar saviem īstajiem
mērķiem, kas enerģiju pieaudzē, nevis atņem!
Santa
Sistēmisko sakārtojumu darbnīca 19.decembrī
- grūtības attiecībās ar bērniem, esošajiem vai bijušajiem partneriem, vecākiem;
- problēmas profesionālajā sfērā - pārmaiņas, konflikti, nespēja definēt vai sasniegt mērķus;
- neviennozīmīgas attiecības ar naudu un labklājību,
- veselības jautājumi u.c.
http://www.brivibabut.lv/pakalpo.../sistemiskie-sakartojumi/
***
Darbnīcu vada Santa Leiboviča- sistēmkonsultante, PCC līmeņa koučs (ICF). Vairāk kā 10 gadu pieredze koučingā, dažādu apmācību vadīšanā un sistēmisko sakārtojumu vadīšanā.
Sistēmisko sakārtojumu metodi apguvusi Maskavas sistēmisko risinājumu un konsultēšanas institūtā un Systemic Constellations center Riga sadarbībā ar Nīderlandes Helingera institūtu.
Aleksandra Čaka 91, Rīgā.
Svētdien, 2021.gada 19.decembris no plkst.10.00-18.00.
Starp divām mājām
Saliktajās ģimenēs, kurās aug bērni no
iepriekšējām attiecībām, viens no
lieliem izaicinājumiem ir ikdienas lietu “menedžēšana”, jeb plānošana,
loģistika, gadījumos, kad bērni savu laiku pavada dalīti tēta un mammas
ģimenē. Vienalga, vai tās ir tikai
brīvdienas, kas tiek pavadītas pie otra vecāka, vai laiks kas tiek pavadīts
vienā un otrā mājā ir 50 : 50, katru reizi gan vecāki, gan bērni piedzīvo
lielāku vai mazāku stresu, kas saistīts gan ar emocionālām, gan praktiskām
lietām.
Šajā rakstā apskatīsim to, kādas ir galvenās grūtības no vecāku un no bērnu viedokļa, un kā tās iespējams mazināt. Šeit nebūs zelta formulas, tā katram jāmeklē pašam, bet iespējams radīsiet kādu ierosmi lielākām vai mazākām pārmaiņām.
Tālāk būs mans, kā mammas personīgais stāsts.
Katru reizi, kad mans dēls atgriezās no brīvdienām ko bija pavadījis otrās
mājas pie tēta, tas veikli pazuda savā istabā un nenāca ārā kādu laiku. Un es
arī centos neuzbāzties, jo pieredze liecināja, ka jebkura uzmanības izrādīšana
un jautājums, “kā Tev gāja”, varēja novest pie divām galējībām, totālas
eksplozijas, vai īsas, nekonkrētas atbildes. Man likās tik kaitinoši, ka ikdienā
es redzu bērnu tikai pašā vakarā, kad galvenais sarunu temats ir skola,
izpildītie mājas darbi un treniņi, un labākais laiks – brīvdienas, kad
iespējamas kopīgas nesteidzīgas brokastis, vai citas kopīgas nodarbes-
pastaigas, pasākumi, manās attiecībās ar bērnu tiek “nozagtas”. Bez tam, katru
reizi, kad bērns atgriežas no otra vecāka mājas, palika sačakarēts brīvdienu
vakars, kurā arī nesanāk nekāda lādzīga komunikācija. Protams, ka man gribējās
pārliecināties, ka bērnam brīvdienās gāja labi, bet es centos neuzdot daudz
jautājumus, jo redzēju, ka bērns jutās neērti. Ļāvu viņam stāstīt tik daudz cik
vēlējās. Svarīgāk par visu man likās tas, ka bērns pavada laiku kopā ar tēti.
Pat ja man tiek piešķirta sliktā policista loma, bet bērna tēvam, izklaidētāja
un labā policista loma. Manī bija sarežģītu jūtu buķete, nožēla par to, ka man
nav izdevies nodrošināt bērnam iespēju augt pilnā ģimenē, dusmas uz bijušo
vīru, par to, ka visas praktiskās rūpes un atbildība par bērna sekmēm ikdienā
ir uz maniem pleciem, vainas sajūta par to, ka par maz pavadu laiku ar bērnu un
vienlaicīgi atvieglojuma sajūta par to, ka varu pavadīt brīvdienas kopā ar
jauno partneri vai citās sev patīkamās nodarbēs. Īsts jūtu kokteilis, kas ne
vienmēr palīdzēja turēt vēsu prātu.
Šodien es zinu, ka bērnam, pārvietošanās no vienas mājas uz otru ir stresa pilna. Pats fakts, ka jādodas no vienas māju uz otru ir kā atgādinājums tam, ka ģimene ir šķirta. Katrā mājā ir savi noteikumi, kārība, ieradumi, rituāli, cits praktisku lietu izkārtojums. Bērnam ir nepieciešams laiks, lai pārslēgtos no vienas mājas dzīves uz otru. Kad bērns ierodas no otras mājas nevajag uzbāzties bērnam ar jautājumiem vai mēģināt veikt izmeklēšanu. Kad bērns jutīsies gatavs, tas pats pastāstīs tik daudz cik vēlēsies. Iedomājaties sevi, kad atgriežaties pēc ceļojuma, jums taču arī ir nepieciešams laiks apcerei, īss brīdis atpūtai un tad esat gatavi dalīties!
Tagad, kad rakstu šo rakstu, uzjautāju savam nu jau pieaugušajam dēlam, kā viņam tas bija toreiz. Un šeit viņa stāsts: “Pārslēgšanās no dzīves vienā mājā uz otru man bija ļoti nepieciešama. Pusaudža gados, kad pats braucu ar sabiedrisko transportu uz un no tēta mājām, bija daudz vieglāk, jo bija šis starplaiks (tētis dzīvo citā pilsētā), pretstatā brīžiem, kad tētis ar auto pieveda pie mājas. Tad jutos kā strauji izrauts no vienas realitātes citā. Bez tam neērtības sajūtu un stresu papildus radīja fakts, ka jūs kā vecāki savā starpā nekomunicējāt”.
Tālāk mani secinājumi, kas balstīti personīgajā un profesionālajā pieredzē, darbā ar klientiem. Kā tad labāk atbalstīt sevi un bērnu situācijā, kad bērns dzīvo divās mājās:
Nepārtraukti mēģināt iekāpt bērna kurpēs. Nereti mēs, pieaugušie, mēģinot sakārtot savu dzīvi aizmirstam par to kā jūtas bērns visā šajā divmāju dzīvošanas sāgā. Ļaunākais ko varam nodarīt ir savas nesakārtotās attiecībās ar bijušo partneri vai konfliktus tieši vai netieši pārnest uz mūsu kā vecāku attiecībām, un vēl tajā iesaistīt bērnu. Piemēram, nevajag bērnu izmantojot kā ziņnesi, sakot “pasaki mammai”, “pasaki tētim”. Bērns nonāk pa vidu diviem pieaugušajiem un tā nav laba vieta kur būt. Pieaugušajiem pašiem jāuzņemas atbildība un jāsakārto neskaidrie jautājumi, bērnam ļaujot būt savā bērna lomā, vietā. Tāpat nevajadzētu izteikties nelāgi par otru pusi, pat ja tas ir objektīvi. Bērns vienlīdz lielā mērā mīl abus vecākus. Tādēļ ir ļoti svarīgi ne tikai ārēji, bet arī iekšēji dot atļauju bērnam mīlēt otru vecāku. Neaprunāt bijušo partneri pat ar citiem cilvēkiem, jo bērni visu dzird un internalizē- tētis vai mamma ir daļa manis, tātad arī es esmu tāds. Tas tikai graus jūsu attiecības ar bērnu ilgtermiņā un savukārt bērnam radīs iekšējās sašķeltības sajūtu. Iespējams ka arī kāds no jums, lasītāji, ir piedzīvojis situāciju, kad jūsu vecāks ar balss intonāciju un tekstu liek saprast, ka jūsu līdzība ar otru vecāku ir nepieņemama. Tas izskan apmēram šādi, “nu, Tu tagad tā kā Tavs tētis”, vai “Tu tagad kā Tava mamma”. Tie, kas šo ir piedzīvojuši, noteikti varēs apstiprināt, ka iekšējā sajūta ir maigi sakot, neaptīkama. Jo pateikt, ka es neesmu, nozīmē atteikties no otra vecāka, pateikt, ka esmu, nozīmē pieņemt sevī šo īpašību, kas tiek pasvītrota kā nelāga. Bērnam nav smagākas izvēles kā izvēle starp diviem vecākiem, kurus tas vienlīdz mīl. Dzīvošana divās mājās arī netiešā veidā kustina šo vairāk būšanu te vienā, te otrā pusē.
Iekāpšanu bērna kurpēs veicinās patiesa klātbūtne un sarunas par to kā tas jūtās. Ne vienmēr bērns godīgi jums izstāstīs, un dažreiz bērnam pašam būs grūti noformulēt savas jūtas, jo arī bērni piedzīvo sajūtu kokteili, ko grūti izšķirot pa sastāvdaļām. Jūsu patiesa interese un klātbūtne ir labākais ko varat sniegt savam bērnam. Akceptēt bērna jūtas un nemēģināt tās salabot.
Atrodiet veidu kā ar bijušo partneri vienoties par svarīgākajiem noteikumiem un apmainīties ar informāciju.
Bērnam dzīvi atvieglo rutīna un skaidri noteikumi. Ja vienā mājā bērns iet gulēt deviņos, pēc vakara pasaciņas, bet otrā mājā ir ieslēgtas multenes līdz pulksten divpadsmitiem naktī, tas var radīt zināmas problēmas. Sastādiet sarakstu ar galvenajiem noteikumiem no savas puses un palūdziet otru pusi izdarīt to pašu, un, tad, vadoties no bērna labākajām interesēm, mēģiniet nonākt pie kopīgiem lēmumiem attiecībā uz noteikumiem, kas tiek ievēroti abās mājās (piem. cikos bērni iet gulēt, kad pilda mājas darbus, kā ievēro kārtību, kādi ir galvenie pienākumi, cik bieži un ko ēd/neēd u.c.). Vienlaicīgi ir jāpieņem, ka jūs nevarēsiet kontrolēt to kā šie noteikumi tiek ievēroti otrā mājā.
Bērna grafiks nereti rada daudz galvas sāpes, īpaši, ja bērnam ir dažādi pulciņi, nodarbes un tas vēl nav pietiekami pieaudzis, lai tos apmeklētu patstāvīgi. Attālinātās mācības arī ievieš savas korekcijas, jo prasa lielāku vecāka iesaisti un sarežģī pamatvajadzību nodrošināšanu (ēšana, atpūtas laiks, laiks svaigā gaisā) vecākiem kuri strādā. Zināms bonuss šajā ziņā ir paplašinātā ģimene (vectētiņi, vecmāmiņas, vecāku partneri, vecākie pusbrāļi, pusmāsas u.c.), iespējams ka varat vienoties par to iesaisti nepieciešamības gadījumā, lai tiktu galā ar visiem loģistikas izaicinājumiem.
Labas komunikācijas, pārrunu vešanas un laika plānošanas prasmes var palīdzēt risināt visus šos izaicinājumus. Izmantojiet mūsdienu tehnoloģijas, tas stipri var atvieglot dzīvi, piemēram var izveidot kopīgu Google kalendāru, kurā abi vecāki un arī bērni redz dienas kārtību, var izdarīt ierakstus. Var izveidot kopīgu čatu, kurā var būt iesaistīta arī visa paplašinātā ģimene (arī vecmāmiņas un vectētiņi, vecāku jaunie partneri). Vienojaties par to kā notiek bērnu nodošana- pieņemšana, kā par to tiek paziņots. Cik ilgu laiku iepriekš tiek saskaņots bērna grafiks. Kas notiek izmaiņu gadījumā. Parūpējaties, lai arī bērnam ir skaidrība par to kā notiek informācijas apmaiņa starp visiem bērna aprūpē iesaistītajiem un kādi ir svarīgākie noteikumi.
Ideālajā pasaulē bērna aprūpē iesaistās abi vecāki ar savām mājsaimniecībām un bērna audzināšanas jautājumos veido komandu. Jo vairāk bērns uztvers otru māju kā komandas sastāvdaļu, kas ir kopatbildīga, jo vienkāršāka un drošāka būs bērna dzīve.
Izmaiņas ģimenes sistēmā
Dzīve ir dzīve, tajā viss plūst un mainās. Ģimenes sistēmā notiek dažādas izmaņas, iespējams kāds ģimenes loceklis tiek zaudēts un bērns saskaras ar jautājumiem par nāvi, kāds jauns nāk klāt, - vai tas ir vecāka jaunais partneris, vai bērniņš kādā no vecāku jaunajām ģimenēm, svarīgi ir apzināties, kā tas ietekmē visu ģimenes sistēmu kopumā un kā bērns ar to tiek galā. Par bērna pārdzīvojumiem var liecināt dažādas uzvedības izpausmes, pēkšņas vai ilgstošas slimošanas, traumatisms, zagšana, uzvedības traucējumi, izmaiņas sekmēs mācībās. Jauna partnera parādīšanās nav mazāk strespilns notikums kā kāda ģimenes locekļa zaudēšana, jo mainās iepriekšējās attiecības, pierastie uzvedības modeļi. Bērns abos gadījumos var sastapties ar zaudējuma sāpēm. Bērnam un vecākam ir izveidojušies noteikti rituāli, kas ir ierasti, piemēram, pa nakti, ja bērnam ir slikts sapnītis, bērns varēja atnākt un ierāpties pie vecāka gultā, bet brīdī, kad parādās partneris, guļamistabas durvis paliek aizslēgtas.
Janas stāsts: “atceros, ka no bērnības brīvdienas pavadīju tēta mājās. Sākumā man tur bija sava istaba, grāmatas, bet tad tēta ģimenē ienāca mans pusbrālis un pēc remonta izkārtojums mājā mainījās, istaba tika atdota pusbrālim, savukārt es nonācu uz viesistabas dīvāna. Man bija sajūta, ka vairs nav vietas šajā mājā. Jutos lieka”.
Pārliecinieties, ka bērnam ir viss nepieciešamais abās mājās. Gulēšana viesistabā uz dīvāna, kas paredzēts ciemiņiem ir diezgan skaidrs vēstījums bērnam, ka Tu šeit esi tikai viesis, Tev šeit nav piederības. Lai bērns justos labi, būtu vēlams, ka tam ir sava vieta katrā mājā, savas mantas – pidžama, zobu birste, darba galds, rotaļlietas u.t.t. Pavērojiet, cik daudz un kādas mantas bērns ņem līdzi, tas daudz ko pastāstīs par to kā viņš jūtas. Pārrunājiet ar otru mājsaimniecību, kā iespējams radīt maksimālu komfortu un drošības sajūtu jūsu bērnam pārmaiņu laikā. Beznosacījumu mīlestība, rutīna, stabilitāte un paredzamība ir tas, kas var palīdzēt bērnam pārvarēt dzīves vētras.
Rūpes par sevi, savu iekšējo jūtu pasauli, emocijām, attiecībām
Šeit, savukārt, kāds cits stāsts no Gata: “Mani vecāki šķīrās kad man bija 15 gadu, nekad nedzirdēju neko sliktu vienam par otru sakām. Pavadīju laiku abās mājās. Patēvs un tēvs bija labās attiecībās, svētkos vienmēr bija abi. Man tā bija norma, līdz augstskolā es sapratu, ka citiem tā nav un ka man patiešām ir palaimējies. Es kā normu uztveru, ka pieaugušie izturas ar cieņu viens pret otru. Jūtos patiešām ieguvējs.”
Vislabākais, ko varam savam bērnam nodrošināt ir psihiski stabili, mierīgi vecāki, kas kā pieaugušie spēj vienoties par dažādām sadzīves detaļām, kā arī uzturēt normālu, pozitīvu komunikāciju un ideālā variantā bērnu audzināšanas jautājumos darboties kā vienota komanda. Par to mums protams jāparūpējas pašiem. Kas mums visbiežāk traucē- tie ir neatrisināti iekšējie un ārējie konflikti, kuriem saknes vijas pašu bērnībā un iepriekšējā attiecību pieredzē. Attiecību modeļi ko esam pārņēmuši no saviem vecākiem arī mēdz būt vairāk traucējošs kā palīdzošs faktors. Saliktā ģimene no mums pieprasa papildus piepūli vairākos aspektos- attiecību jautājumu risināšanā; darbā ar sevi, savu iekšējo jūtu pasauli, emocijām; apzinātā ģimenes attiecību modeļu veidošanā.
Diemžēl skolā mums nemāca kā veidot veiksmīgas attiecības ģimenē un tas paliek mūsu mājas darbs dzīves skolā. Ja vēlamies savā ģimenes dzīvē būt piepildīti un laimīgi, tas ir mūsu pašu rokās. Šodien ir pieejams ļoti daudz resursu un veidu kā sevi atbalstīt- psihoterapija, pašpalīdzības grāmatas, atbalsta grupas, semināri, galu galā, apzināti veltīt laiku sev un nodarboties ar pašanalīzi, piemēram, rakstot dienasgrāmatu. Svarīgākais ir spēja uzņemties atbildību par sevi, savu dzīvi un emocijām, jūtām, savu pagātnes bagāžu. Ja ir iekšējā motivācija un vēlme tiekties uz harmoniju, pretēji reaktīvai palikšanai notikumu plūsmā un iesprūšanai negatīvos pārdzīvojumos, tad viss jums izdosies.
Saliktās ģimenes izaicinājums. Kā nepazaudēt partnerattiecības?
Partnerattiecības saliktajā ģimenē veidojas uz citiem noteikumiem, jo, atšķirībā no pāra, kurš sāk savas attiecības no nulles pozīcijas, kad ir laiks romantikai, laiks iepazīt vienam otru, “pierīvēties”, saliktā ģimenē vismaz viens no partneriem ienāk jau esošā ģimenē. Ja parasti partnerattiecības attīstās dabīgā tempā, un, kad ienāk pirmais bērns, ir laiks transformācijai un vecāku lomas apgūšanai, saliktajā ģimenē šāda transformācijas sākumposma nav. Iztrūkst laika, kas ir bijis tikai pārim divatā. Partneri nav tikai partneri, bet uzreiz jau atrodas bērnu un ģimenes jautājumu risināšanas jūklī. Un tas šīs partnerattiecības padara sarežģītas.
Šajā rakstā, caur piemēriem apskatīsim to kā saliktās ģimenes uzbūve ietekmē attiecības pārī un mēģināsim rast idejas, kā šīs partnerattiecības stiprināt.
Sākums.
Sākums bija iedvesmojošs. Anna un Jānis satikās kādā draugu saietā un iemīlējās, viņiem abiem patika pārgājieni un 90to gadu mūzika, bija kopīgi draugi, pasākumi, piektdienu vakaros viņi devās uz Vecpilsētas krodziņiem, brīvdienās pārgājienos vai izbraucienos ar auto. Tad viņi sāka dzīvot kopā īrētā dzīvoklī. Viņai kaitināja izmētātās zeķes, viņam - nenomazgātie trauki un tukšais ledusskapis, tomēr ar laiku viņi iegādājās trauku mašīnu un reizi nedēļā brauca kopā iepirkties, istabas stūrī iedzīvojās speciāls grozs netīrajām zeķēm. Annai un Jānim dabīgi izveidojās kopīgs dzīves ritms, savs slengs- kodētie vārdiņi, ar kuru palīdzību nodot īpašus vēstījumus, joprojām viņi klausījās 90 to gadu mūziku, tikās ar draugiem un devās pārgājienos. Līdz kādu dienu Anna atklāja ka ir stāvoklī un viņiem gaidāms ģimenes pieaugums.
Tik tālu viss kā pasakā. Šim pārim ir kopīgi ieradumi, drošas attiecības, piesaiste, viņi ar laiku ir iemācījušies uzticēties viens otram, strīdi, kas beigušies ar salabšanu un jauniem risinājumiem, radījuši zināmu uzticēšanos šīm attiecībām, vienam otram, divu gadu laikā viņi ir stiprinājuši savas attiecibu saites, stiprinājuši “Mēs” sajūtu. Bērniņš ienāk šajā attiecību sistēmā un, neskaitoties uz visām grūtībām ko piedzīvo jaunie vecāki, viņi mācas tikt kopīgi galā ar jaunajiem izaicinājumiem.
Kad piedzimst pirmdzimtā meitiņa Annija, Jānis sāk arvien vairāk strādāt, lai nodrošinātu ģimeni, Anna cenšas būt laba mamma un velta visu savu laiku un uzmanību meitiņas audzināšanai. Tomēr brīvdienās viņi arvien dodas nelielos pārgājienos, nu jau kopā ar visu meitiņu. Drīz vien piesakās arī otra meitiņa, Jana. Anna ir priecīga, tomēr vienlaicīgi iekšēji sāk gruzdēt neapmierinātība, šķiet ka visas rūpes par bērniem un māju gulstas uz viņu vienu pašu, Jānis arvien mazāk iesaistās bērnu audzināšanā, arvien vairāk strādā. Anna jūt, ka ar partneri attālinās viens no otra, tomēr, ikdienas steigā nav laika meklēt kādus risinājumus.
Otrā meitiņa ienāk jau ģimenē, kurā ir izveidojušās savas tradīcijas, ieradumi, savs veids “kā mēs darām lietas”, kā pavadām brīvdienas, kā svinam svētkus, kā risinām strīdus situācijas. Vienlaicīgi, spriedze partnerattiecībās pieaug.
Meitenes jau ir paaugušās, uzsākušas bērnudārza gaitas, Anna atsākusi strādāt un mēģina to apvienot ar bērnu izvadāšanu pa pulciņiem. Labi, ka palīdz mamma. Jānis ir noguris no Annas mūžīgām sūdzībām un pretenzijām, arvien biežāk uzturas līdz vēlam vakaram darbā, brīvdienās parādās neplānoti komandējumi, līdz Anna uzzina par Jāņa paralēlajām attiecībām. Anna jūtas nodota, bailes par to, ka viņas dzīvē varētu atkārtoties vecāku scenārijs, ir kļuvušas par realitāti. Jānis viņu ir nodevis. Viņa nolemj, ka nebūs tāda pati kā viņas mamma un necietīs vīra sānsoļus, tādēļ sakravā mantas, un ar meitenēm pārceļas pie vecākiem uz privātmāju.
Jānis ir uzsācis jaunas attiecibas, viņš jūtas kā lidojumā, Samanta “nezāģē” viņu, neko neprasa, priecājas par visu, ko viņš dara, Jānis beidzot jūtas novērtēts. Viņš piekrīt Annas prasībai par šķiršanos. Viņi vienojas, ka meitenes nedēļas nogales pavadīs pie tēta, bet pa nedēļu dzīvos kopā ar mammu vecvecāku mājā.
Bērnībā pieredzētie attiecibu scenāriji ietekmē to kā uztveram situāciju, kādu tai piešķiram nokrāsu un, dažkārt, arī to kādus lēmumus pieņemam. Ja vecāki nav mācējuši risināt attiecību problēmas, izmantojuši “strausa taktiku”, nereti arī nākamajām paaudzēm rodas grūtības risināt sasāpējušus jautājumus, atklāti runāt par savam jūtām, vajadzībām, prasmes komunicēt par tām. Anna un Jānis izlēma iet katrs tālāk savu ceļu, vienlaicīgi, attiecību problēmas, kas bija samilzušas pēdējo gadu laikā, tā arī netika atrisinātas un izrunātas. Vienlaicīgi Annas un Jāņa rūpes par bērniem kā vecākiem, paliek aktuālas.
Jauns sākums
Brīvdienās Jānis meitenes ņem pie sevis. Viņi kopā jautri pavada laiku, dodas braucienos, pārgājienos, pa ceļam klausās 90to gadu mūziku, dažreiz Samanta viņiem pievienojas. Tomēr Samantai neveidojas kontakts ar meitenēm. Viņu arī kaitina 90to mūzika un meiteņu un Jāņa kopīgie, muļķīgie joki. Kad vakarā visi atbraukuši mājās, iegāžas dīvānā pie TV, meitenes ir kā pielipušas Jānim, savukārt Samantai ir sajūta, ka viņai pat uz dīvāna vairs nav vietas, viņa jūtas absolūti lieka un atstumta šajā kompānijā. Kad Samanta par šo mēģina runāt ar Jāni, viņš rausta plecus un saka, ka viņa pārspīlē. Tie ir tikai bērni un viņš ar tiem grib labi pavadīt laiku. Katru nedēļas nogali Samanta gaida ar zobu sāpēm. Labi, ka pa nedēļu ir zināms miers un dažreiz brīvdienās izdodas pierunāt Jāni doties kaut kur arī bez bērniem.
Šī situācija izgaismo “savējo un svešo” efektu, ko piedzīvo partneri un bērni visās saliktajās ģimenēs. Nav svarīgi, vai bērni atbrauc tikai brīvdienās, vai dzīvo 24/7 kopā ar vienu vecāku un viņa jauno partneri, vecāks visbiežāk būs vienā skalas galā kā “savējais”, savukārt viņa partneris visticamāk nokļūs skalas otrā galā kā “svešais”. Katru reizi, kad bērns ienāk istabā un dodas pie sava vecāka ar jautājumu, vai savu sakāmo, vecāks kļūst par “savējo”, bet viņa partneris- par “svešo”, jeb autsaideru. Un tas rada papildus spriedzi partnerattiecībās, kurām tāpat jau ir mazāk stabili pamati, jo, no vienas puses, ir ierobežotas iespējas attiecībā uz laiku divatā, no otras puses, iepriekšējā partnerattiecību pieredze nereti liek būt rezervētākam arī jaunās attiecībās. Dažkārt, runājot par partnerattiecību nozīmību var dzirdēt šādu frāzi: “partneri nāk un iet, bet bērni ir uz mūžu”. Jaunajās partnerattiecībās tiek ieturēta lielāka distance, lai pasargātu sevi no sāpēm un vilšanās, kas vienlaicīgi šīs attiecības padara jūtīgākas pret dažādiem satricinājumiem.
Kā noregulēt šo savējo/svešo efektu? Vispirmām kārtām, atzīt, ka jaunais partneris pievienojas jau esošai sistēmai, kurā attiecību musturi jau ir iesakņojušies un tradīcijas, paradumi izveidojušies, un ka šī polarizācija – savējais/svešais eksistē un ir daļa no normālas lietu kārtības. Mācīties atpazīt šo efektu un runāt par to ar partneri. Mēģināt iejusties partnera ādā, meklēt kopīgus risinājumus, vienlaicīgi pieņemot, ka šī polarizācija lielākā vai mazākā mērā būs klātesoša visu laiku. Pat tad, kad bērni izaugs lieli un ieradīsies pie jums ciemos, vai ielūgs jūs uz savām kāzām. Viss ko varam ietekmēt- intensitāte kādā šī polarizācija notiek un kā mēs noregulējam ar to saistītās sajūtas. Visbiežāk, tas partneris, kurš nonāk “svešā” lomā, jūtas atstumts, viens, savukārt tas partneris kas ir “savējo” lomā jūtas, ka viņu rauj uz pusēm starp diviem cilvēkiem ko tas mīl- partneri un bērnu.
Atgriežoties pie mūsu piemēra ar Jāni un viņa bērniem, ir skaidrs, ka Jānis pavada laiku ar savām meitenēm kā ieradis, savukārt Samanta jūtas viena, it kā izstumta ārpusē, ko, iespējams, paspilgtina viņas pašas bērnības pārdzīvojumi, kad viņa ir jutusies nevajadzīga vai atstumta. Bez tam, kļūst neskaidra viņas loma un tas atgādina arī par Jāņa attiecībām ar Annu, kas līdz galam nav pabeigtas.
Vienlaicīgi, meitenes, tajā brīdī, kad Samanta “čubinās” ar tēti, arī jūtas kā “svešās”, ka viņu teritorijā notiek ielaušanās, jūtas apjukušas un nezin kā reaģēt. Iespējams, ka kāda no viņām ar savu uzvedību mēģinās pārslēgt tēta uzmanību, piemēram, apsēžoties tētim blakus. Atsevišķa raksta cienīga tēma ir par bērnu lojalitāti vecākam, kurš šobrīd nav klāt.
Nesakārtotas iepriekšējas attiecibas kļūst ne tikai par ēnu jaunajās attiecibās, bet arī par traucējošu faktoru bērnu labsajūtai, kā arī grūtāks ir visu iesaistīto personu tranzīt periods no pārmaiņām uz stabilu situāciju. Jo pabeigtākas un sakārtotākas ir iepriekšējās attiecības, jo labāk un brīvāk jaunajās attiecībās jūtas gan partneri, gan attiecīgi arī bērni.
Jāņa, Samantas un meiteņu tālākie attiecību attīstības scenāriji var būt visdažādākie. Viss atkarīgs no tā, kā abi partneri risinās šo situāciju, cik lielā mērā būs gatavi strādāt ar sevi, savām attiecībām, savstarpējās komunikācijas prasmēm. Tomēr, pirmais solis, kas varētu uzlabot attiecības, ir nodalīt laiku ko Jānis pavada tikai ar meitenēm, no laika, ko Jānis pavada ar Samantu. Un ieplānot laiku, ko Samanta varētu pavadīt kopā ar meitenēm darot kaut ko, kas meitenēm varētu būt interesanti. Pārim ir dabiski vēlēties ātrāk noregulēt situāciju, taču katrs spiediens rada pretspiedienu. Attiecībām saliktajā ģimenē nepieciešams daudz vairāk laika, tās veidojas pakāpeniski.
Šoreiz mums viss izdosies….
Anna vecāku sapulcē iepazinās ar Mareku, kurš kā vientuļais vecāks audzina meitu Anniju, Annas jaunākās meitas, Janas, klasesbiedreni. Attiecības attīstījās strauji un Anna ar Mareku nolēma apvienoties, jo abi ilgojas pēc ģimeniskuma sajūtas, kā arī tīri praktiskā un materiālā ziņā kopā dzīvot ir izdevīgāk- visas 3 meitenes mācās vienā skolā. Anna ar meitām pārcēlās pie Mareka un Annijas. Jau pēc neilga laika jaunie partneri atklāja, ka meitenes nespēj atrast kopīgu valodu un nereti izceļas konflikti. Annija sabotē kopīgos pasākumus, ieslēdzoties savā istabā. Nepārrunājot ar Annu, Mareks Annijai dzimšanas dienā uzdāvina ļoti dārgu telefonu un tagad Annija pārsvarā dzīvo ar “degunu telefonā”, kas pastiprina konfliktus ar Annu un Annas meitenēm, kuras, kā tas bija ierasts jau agrāk, iesaistās gan kopīgā ēst gatavošanā, gan mājas kārtošanā. Atmosfēra mājā pamazām paliek nokaitēta.
Nereti partneri apvienojot ģimenes cer uz jaunu laimīgu sākumu, zīmē savā galvā laimīgas ģimenes vīzijas, tomēr realitātē, tas, kas abiem partneriem ir laime un ieguvums – viņu attiecības un mīlestība, nenozīmē, ka arī bērni to tā uztvers. Simpātijas un draudzība starp bērniem drīzāk ir izņēmums, nekā kaut kas pašsaprotams. Viens ir draudzēties skolas solā, kas cits - katru dienu būt blakus un saskarties ar dažādu uztveri, ieradumiem, dažādu uzvedības un sadzīves kultūru. Tradīciju, disciplīnas un noteikumu kolīzija ir neizbēgama. Bez tam, bērniem šis ir vēl viens satricinājums, jo liek atkal saskarties ar realitāti, ka viņu vecāki nav kopā. Bērniem, atšķirībā no pieaugušiem, kuri veido partnerattiecības balstoties uz savstarpējām simpātijām un pievilkšanos, šādas motivācijas nav, un tas ir jāatzīst. Savukārt, bērns, kura teritorijā notiek izmaiņas, to vispār var izjust kā iebrukumu un kārtējo zaudējumu. Rezultātā jaunie partneri var būt patiesi izbrīnīti par bērnu skābajām sejām, un entuziasma trūkumu saistībā ar jaunās dzīves uzsākšanu. Redzot, ka bērni nejūtas labi, viens no partneriem, vai pat abi, var izjust arī vainas sajūtu, mēģinot to kompensēt ar dārgām dāvanām vai kā citādāk.
Vēl nesaskaņas pārī var veicināt šāds aspekts- vecāks, kurš kādu laiku ir dzīvojis ar bērnu kā vientuļais vecāks, ir pieradis izlemt svarīgākos jautājumus viens, vai aprunājot tos ar bērnu. Ieraduma varā viņš var tupināt tādā pašā garā, savukārt otrs partneris to var uztvert kā zīmi, ka nav svarīgs, ka ar viņa viedokli nerēķinās. Kopīga lēmumu pieņemšana par būtiskiem jautājumiem varētu būt viens labs solis kā mazināt polarizācijas efektu un “svešos” pabīdīt skalā tuvāk punktam “savējie”.
Viennozīmīgi ir jāsaka, ka veidojot partnerattiecības saliktā ģimenē, nevar paļauties uz stihisku procesu, uz to, ka lietas pašas sakārtosies, konflikti paši atrisināsies. Jārēķinās, ka “Mēs” sajūta rodas daudz lēnāk un tās veidošana prasa laiku un apzinātu piepūli. Annai un Marekam svarīgi stiprināt pamatus- savstarpējo uzticēšanos un partnerattiecības, tādēļ nepieciešams rast laiku ko var pavadīt tikai divatā darot lietas, kas abus iepriecina. Pat, ja šķiet, ka to izdarīt ir sarežģīti, 30 minūtes nedēļā ir minimums ko veltīt tam, lai pārrunātu savstarpējo attiecību jautājumus.
Šeit daži jautājumi, par kuriem vērts domāt un kurus ieteicams apspriest ar partneri:
- Kādēļ es Tevi izvēlējos? Ko es Tevī cienu? Par ko jūtos pateicīgs?
- Kas ir mans solījums Tev?
- Kādas ir manas vajadzības šajās attiecībās? Kādas ir Tavas vajadzības?
- Kādu nākotni mēs vēlamies būvēt kopā kā pāris? Kur mēs būsim, kad bērni būs izauguši?
- Kas mūs kā pāri vieno, un, kas rada nesaskaņas? Ko ar to varam darīt?
- Kā varam vienoties par tādiem būtiskiem aspektiem kā:
o pienākumu sadale un noteikumi mūsu kopīgajā mājā;
o lēmumu pieņemšana;
o budžeta veidošana un sadale;
o jaunu tradīciju ieviešana un uzturēšana;
o laika pavadīšana kopā kā pārim un laiks ar bērniem, u.c.
Bez partnerattiecību tiešas stiprināšanas nepieciešams arī iedziļināties tajā, kas notiek ar Anniju un abām Annas meitām. Salikta ģimene- tās ir lielas pārmaiņas bērnu dzīvē, tādēļ, pat ja bērns šķietami distancējas, tam ir nepieciešama īpaša uzmanība un gādība. Bērnu drošības sajūtu var stiprināt caur vecāku - bērnu attiecībām, pavadot nedalītu laiku ar saviem bērniem, atzīstot viņu sarežģītās jūtas, pēc iespējas nodrošinot savu klātbūtni un akceptu. Tas neizbēgami uzlabos klimatu mājās un līdz ar to mazinās spiedienu un nesaskaņas partnerattiecībās.
Noslēgumā- Dzīve saliktajā ģimenē ir pārsteigumu pilna. Sajūta varētu būt līdzīga kā laivojot pa strauju upi, kur nekad nezini, kas sagaida aiz nākamā pagrieziena. Pie tam, šis ceļojums ir uzsākts kopā ar kādu, kas Tev svarīgs un vienlaicīgi, laivā atrodas arī pasažieri, kurus iespējams, Tu nemaz neizvēlējies, un, kuru rīcību Tev grūti prognozēt. Katra saliktā ģimene ir unikāla, un, diemžēl, nav vienas laimīgu attiecību formulas, tomēr, ja zinām nedaudz vairāk par iespējamiem zemūdens akmeņiem un iepazīstam kompāniju laivā, ceļojums var kļūt baudāms un vēlāk atmiņām bagāts.